Eigenaarschap


‘Kiezen wat je wilt leren’

“Er is vertrouwen in je, dat voel je bij collega’s en bij ouders op De Schakel,” vertelt leerkracht Rianne Lassche. “Ik werk hier nu een jaar en ik ben zo warm ontvangen. Dat geeft direct een heel goed gevoel.”

Nadenken wat je wilt leren

“Vanaf groep 1 willen we dat onze leerlingen veel ontdekken en vanuit ontdekking leren. De thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen. De themahoek vormt een mooie basis. Van daaruit laat je kinderen nadenken over wat ze willen weten en dus willen leren. Zo leren ze veel meer dan wanneer wij alles van tevoren uitdenken.”

Digitaal kiesbord

“Op het digitaal kiesbord geeft de kleuter aan wanneer hij die week zijn werkje wil doen. Zo leer je van jongs af aan plannen. De kleuters verwerken het thema op hun eigen manier. Als het thema gaat over baby’s, kun je een wiegje vouwen maar ook eentje bouwen van Knex.”


“Die glimlach van oor tot oor is goud waard!”
- Rianne

Samen leren

“De zelfstandigheid wordt steeds verder opgebouwd. Eigenlijk begint het al bij veters strikken en je jas dichtmaken. Als dat niet lukt, vraag je hulp aan een klasgenoot. Kom je er samen niet uit, dan vraag je het aan je juf of meester. Het is zo gaaf als het een kleuter na een aantal keer wel lukt om zelf de jas dicht te maken. Die glimlach van oor tot oor is goud waard!”

Keuzevrijheid

“Vanaf groep 3 kun je kiezen om tijdens het samenwerken op de gang te werken, dan blijft het rustig in de klas. Soms heb je juist die rust nodig en werk je daarom op de gang. In de gang hangen bordjes met stemniveaus. Die gelden voor de hele school. Zo weet je dat je niemand stoort.”

Weten wat je leert

“Kinderen weten wat ze leren. Vanaf groep 3 is er en doelenwand in de klas. Daar staat op waaraan gewerkt wordt. Ook voeren we vanaf groep 5 kindgesprekken. Mooie momenten waarin kinderen aangeven wat ze al goed kunnen, wat ze nog lastig vinden en hoe wij ze daar het beste bij kunnen helpen.”

Juf geniet

“De lades in groep 3/4 waren rommelig. Snel na het opruimen, werd het weer minder netjes. Ik gaf de tip om alles van groot naar klein te leggen. De week daarna waren alle kinderen helemaal trots dat het gelukt was om alles netjes te houden. Als zij een ‘yes, ik kan het-ervaring’ hebben, geniet ik extra als juf.”

Deel dit artikel